Simülasyonda eş zamanlı toplantı zamanı

TÜM eğitim dünyasında olduğu gibi özel ve kamu girişimleri de yaklaşık bir yıldır uzaktan erişime bağlı iletişim teknolojilerini kullanıyor. Sosyal medyadaki akti-vasyon sürecinin hızlı biçimde artışı da, uzaktan erişimde yeni alternatif arayışlarını beraberinde getiriyor. Zoom, MS Teams, TeamViewer ve Google Hangouts gibi yazılımlar süreçte başı çekiyor. Ama bir de eş zamanlı olarak bu uygulamalarda aktaramayacak olduklarınız var. Bunlara cevabı da üç boyutlu simülasyon sistemleriyle alıyoruz.

KARŞINIZDA MOZİLLA HUBS

Plastik sektöründe çalışan bir sanayicisiniz ve paketleme üretimi ile ilgileniyorsunuz. Yeni içecek çıkartmayı isteyen X firması size, özel kalıp isteği de içeren bir talep gönderimi yapmış. Üretim birimi hemen işe koyuluyor. Önce maliyet planlamaları dahilinde yöntemin enjeksiyon mu, vakum mu olacağı yönünde karar verme aşa-masmdasınız. Ardından farklı paketleme ve grafik tasarım süreçleri, nihai ürün hazırlığı geliyor. Kalıp hazırlanmasının ve devamındaki sürecin ne kadar zahmetli olduğunu, kimi zaman müşteri ile yaşanan iletişimsizlik kaynaklı sorunların ne kadar zaman maliyeti yüksek bir problem oluşturduğunu tahmin edersiniz. Kaldı ki, farklı coğrafi koşullar dolayısıyla pandeminin getirdiği engeller, bunu küresel çapta daha da zorlu bir hale getiriyor. Uzaktan görüntülü ko-nuşma-konferans sistemleriyle bir yere kadar ilerletmeye çalışıyorsunuz ancak sürekli bir düzeltme talebi, sürekli bir hata bulunması sizin üretim sürecine geçişinize ket vuruyor.

Google Hangouts

işte tam bu noktada, oyun temeline dayanan üç boyutlu simülasyonlar üreticinin imdadına koşan en önemli araçlar haline geliyor. Daha önce çeşitli açık dünya sistemleri olarak tanıtılan oyunlarda kendine yer bulan sanal gerçeklik yapılarının aslında bir benzerinden oluşuyorlar. Bu seferki temel fark, herhangi bir tarayıcıda eklenti yüklemeksizin 30 saniye içinde toplantının önünüze açık hale gelebilmesi. Bunların en önemli örneği Mozilla tarafından ilk çıktığı 2018’den bugüne kadar güçlenerek gelen Mozilla Hubs. Geçtiğimiz yıl dünyaca ünlü IEEE (Elektrik ve Elektronik Mühendisleri Enstitüsü) toplantılarında da kullanıldı. Bulut teknolojisinden faydalanan sistemde üç boyutlu ne tür bir materyaliniz varsa, karşı tarafa anında gösterebiliyor ve değiştirip kendine göre düzenlemesini sağlayabiliyorsunuz. Böylece, “şurasını şöyle yapalım, renkte mi sıkıntı vardı” gibi teknik detaylar da aynı ortamda süzülüp çözüme kavuşuyor. Bir yandan yaptığınız hesaplamaları mı göstereceksiniz? Hemen dosyayı yan pencerede açabiliyor, üzerinde kaleminizle (stylus) ve el yazınızla, herkesin eş zamanlı göreceği biçimde değişiklikler yapabiliyorsunuz. Ve bunları oldukça standart özelliklere sahip günümüz cihazlarında çok kolay biçimde gerçekleş-tirebiliyorsunuz.

Diyeceksiniz ki, ben sanayici değilim, perakendede yer alıyorum ya da toptancıyım ve mağazamı, depomu taslak şeklinde karşı tarafa tanıtmak istiyorum. O zaman, basitçe hazırladığınız taslağınızı yine üç boyutlu olarak karşı tarafa yükleyebilir ve müşterilerinizle, işyeri-nizde tur atabilirsiniz. Mozilla Hubs, sadece bir örnek. Sistemin bir benzerini dışarıya kapalı ve sınırlı halde oluşturmak, WebGL teknolojisi sayesinde bugün mümkün hale gelmiş durumda.

ÖNEMLİ OLAN YENİYE ADAPTE OLABİLMEK

Üretim sürecinde karşılaştığımız prototip ve tartışma ortamı faydalarının yanında, üç boyut, tüketici alışkanlıklarının ölçülmesi için de en önemli noktalardan birini oluşturuyor. Wilma Waterlander ve arkadaşları, 2015’te yaptıkları çalışmada, yiyecek-içecek marketlerine dair tüketim davranışlarının incelenmesinde üç boyutlu simülasyon araçlarının önemli bir karşılığı olduğunu belirtiyorlar. Farklı sektörler bu tip sistemleri kendileri için bugün çok daha kolay sunabilecekleri alternatiflere sahipler. Tüketicilerin de bu konuda genç nüfusla orantılı biçimde kullanım seviyesi oldukça yukarıda. Böyle bakıldığında, her sektörün üç boyuta adaptesi müsait hale geldi diyebiliriz. Yaratılacak en ufak farkın, pazarda tutunabilmek için önemli çıktılar sağlayabileceğini söyleyebiliriz. Herkes, ilgili teknolojik değişimin farkında. Çıktılarının olumlu ya da olumsuz neler olabileceğini az çok biliyoruz. Ama kullanıma geldiğinde, değişen ve kimi zaman üşenilen bir süreç dizisi bizi karşılıyor. Bu sebeple, geleneksel üretimin, bu tip iletişim teknolojileriyle birlikte yeniden yorumlanmasına en azından bir şans verilmeli.

Güzel bir hafta geçirmenizi dilerim…

Dr. Ali Efe İralı





Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir